RAVINTOA HIUKSILLE

Ravinto on hyvinvointisi peruspilari. Huono ravitsemus aiheuttaa arjessa väsymystä, tehottomuutta ja pitkäaikaiset vaikutukset ovat monen sairauden taustalla. Laadukkaan ja terveellisen ruoan valmistaminen ja syöminen ovat periaatteessa yksinkertaisia asioita, mutta käytännön toteutuksessa olet varmasti huomannut ongelmia. Vaivaako sinua kiire tai tiedon puute terveellisestä ravitsemuksesta?

Ravitsemuksella on suuri merkitys hiusten hyvinvoinnin ja kauneuden kannalta. Hiusten näkyväosa on ns. kuollutta kudosta, joten ravintoaineilla voit sisäisesti vaikuttaa merkittävästi hiusten hyvinvointiin. Hiusvitamiinit ja hiusten hyvinvointi aiheet ovat nousseet nettikeskusteluissa esille viime aikoina. Olemme osaltamme mukana lisäämässä tietoa ja jakamassa vinkkejä ravitsemuksesta ja hyvinvoinnista.

Ravitsemussuosituksia
Ravitsemussuositusten mukaan vuorokautinen ravitsemus koostuu 45 – 60 % hiilihydraateista, 10 – 20 proteiineista ja 25 – 40 % rasvoista. Nämä ovat siis virallisten ravitsemussuositusten mukaisia suosituksia. Ravintosuositukset eivät pysty ottamaan kantaa yksilöllisiin eroihin. Meillä toimii parhaiten n. 50 % energiasta rasvoista, 25 % hiilihydraateista ja 25 % proteiineista. Yleinen vireystaso ja verikokeet ovat osoittaneet, että tämä on meille parasta. Varminta on etsiä sopivaa tasapainoista ravitsemusta yksilöllisesti. Yleensä äärimmäiset ns. ihmedieetit eivät ole suositeltavia.

Rasvojen osalta kertatyydyttymättömiä 10 – 20 %, tyydyttyneitä eli ns. kovia rasvoja alle 10 % ja 5 – 10 % monityydyttymättömiä on suositusten mukaan oikea rasvojen koostumus. Rasvahappoihin kuuluvat Omega 3, 6, 7 ja 9 hapot. Näiden rasvahappojen saanti on lähes aina liian vähäistä, vaikka ravitsemuksesi olisi koostettu, kuinka oikein tahansa. Usein Omega kuutosta saadaan riittävästi, mutta Omega kolmosen suhde kuutoseen on liian pieni.

Laadukkaita hiilihydraatteja saat täysjyväviljatuotteista, pavuista, linsseistä, täysjyväpastasta ja riisistä sekä kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Hiilihydraatit ovat aivojen ja hermoston toiminnan kannalta keskeisessä roolissa. Säännöllinen hiilihydraattien saanti pitää verensokerin tasaisena ja antaa polttoainetta päivän askaresiin.

Parhaita proteiinin lähteitä ovat liha, kala, kana, kananmuna, maito ja soija. Proteiinit ovat välttämättömiä hormonitoiminnan, kudosten uusiutumisen ja vastustuskyvyn ylläpidon vuoksi.

Rasvoilla on tärkeä rooli elimistösi kasvun ja kehityksen säätelyssä. Hyvät rasvat ovat keskeisessä roolissa energia-aineenvaihdunnassa. Parhaita hyvien rasvojen lähteitä ovat avokado, kananamuna, oliiviöljy, pähkinät ja kala.

Hiusvita täydentää ravitsemustasi – tutustu tästä! 

Hiuksille
Monipuolinen ja suositusten mukaan koostettu ravitsemus on lähtökohta sille, että saat hiuksille tärkeitä ravintoaineita, vitamiineja, hivenaineita ja kivennäisaineita. Ohessa ravitsemussuosituksiin helposti sisään rakennettu ajatus ruokalajeista, joista hiuksesi pitävät:

– täysjyvätuotteita 
– kananmunia ja lihaa 
– vihreitä vihanneksia 
– palkokasveja 
– kalaa 
– pähkinöitä 
– avokadoa

Nämä ruoka -aineet kun sisällytät ravintosuositusten mukaiseen vuorokautiseen ravinnon koostamiseen, olet pitkällä hiusten hyvinvoinnin kehittämisessä. 
Kiireinen elämänrytmi ja muut arjen vaatimukset asettavat suuria vaatimuksia oikeaoppiselle ravitsemukselle. Kerromme myöhemmin blogeissamme mahdollisuudesta täydentää ravitsemusta tukemaan hiusten hyvinvointia.

Hiusten kasvuun voit vaikuttaa sisäisesti hiusjuuren kautta. Siksi ravinto ja ruoka ovat tärkeässä roolissa hiusten kauneuden ja hyvinvoinnin suhteen. Tutustu tästä hiusten kasvuun.

Janakkalassa 18. päivänä heinäkuuta 2017
Terhi Päivärinta ja Marko Ahtiainen